10 Mar 2013

How i Improve my English

Assalamualaikum..bonjour, disamping kita belajar dan bercakap dlm bahasa kita sendiri,english jgk merupakan satu bahasa yg penting,english m'bolehkan kita communicate dgn org drpd pelbagai bangsa dan latar belakang pertuturan yg berbeza..huish :)..ak dulu seyes english bermula daripada zero (0),tau tak ?..Zero mean xada apa2 langsung..but now i moved from zero 2 something :) Alhamdulillah..Peringatan ,walaupun aku tulis entri ni tak bermakna aku hebat berbahasa inggeris,ak cuma manusia biasa yang sedang belajar mengerti bahasa dunia..wahh :D

"Eh,perfect sgt ke english kau tu,aku tgk grammar berterabur je pon"
"Kau ni bajet hebat eh bleh cakap BI ?"
"eee,tgk tu dia speaking,sombongnyer "
Ni laaa puncanya org tak mau speaking,kerana mereka yg tdk berdosa itu dianggap sbg org2 yg perasan hebat..ho2,perkara ni normal la..org yg nak improve skill dlm hidup diorang mesti la ada cabarannya kan.. waktu form 5 dulu sir ak pernah cakap,diorang kan dekat u ambik english study,literature ape la,jadi group diorang ni speaking,tetapi orang2 melihatnya dari sudut dan perspektif yg berbeza..segan tu memang la segan kan dah org tgk kita pun macam bajet hebat je..tp bagi aku tak salah pun selagi kita speaking untuk improve skill kita dan bukan atas alasan untuk menganaktirikan bahasa Ibunda..tidak sama sekali..walau macam mana pun aku masih menyayangi dan berbangga dgn bahasa Ibundaku..he2..


Okay apsal ak melalut panjang sgt ni.. k k..berbalik kpd tajuk entri ni,mcm mana aku move drpd kosong kepada sesuatu ?...1st, aku mesti kalau tak setiap hari,selang 2 3 hari macam tu la buka apa2 majalah english dan duduk depan cermin..haaa kau baca la sorang2 dkt depan cermin tu.. bagi aku penting untuk self-confident dan melancarkan pertuturan sebab asyik2 baca je kan..lama2 lancar la,but i'm not damn perfect :)

2nd-Kalau baca apa2 artikel english ke,sila rajinkan diri anda membelek kamus untuk mencari makna tersirat dan tersurat serta segala2nya..ha2,..maksud ak kan kadang2 untuk satu2 perkataan tu boleh digunakan dalam pelbagai situasi dan ayat..

3rd-yang paling penting..penting giler..ambillah bila2 masa,speaking dgn member2,sebab boleh tingkatkan keyakinan kita untuk speaking di hadapan umum :)) pedulikan apa orang nak kata yang penting kita berjaya Dunia dan Akhirat,InsyaAllah. (walaubagaimanapun jgn abaikan bahasa ibunda)..

No comments: