19 Mar 2013

Hakikat bersaudara


Datangnya Islam membawa sinar kepada kaum muslimin di Mekah dan di Madinah. Kaum Ansar dan Muhajirin walau berlainan negara namun bersatu dalam satu aqidah yang sama. Malah, kaum Aus dan Khazraj juga  menjadi saudara dengan adanya sinaran Islam sebagai cara hidup yang sempurna.
Begitulah tarbiyah Rasulullah SAW.  Pendekatan baginda sebagai pemimpin negara sungguh  lembut dan berhikmah. Baginda berjaya menyatukan dua hati yang dulunya selalu bermasam muka namun menjadi saudara, saling mencintai kerana Allah dan RasulNya.
Sedangkan kita pada waktu ini terlalu banyak sengketa walaupun satu bangsa apatah lagi satu agama.
Di kaca televisyen, di corong radio ada sahaja berita dan khabar yang melagakan saudara yang lain. Cerita yang kurang enak disebarkan malah ada yang sanggup menjaja fitnah serata dunia semata-mata menegakkan pandangan dan fahaman yang diyakini.
Taksub dengan apa yang di bawa, sehingga dengan mudahnya mencanang maruah saudaranya tanpa ada rasa berdosa. Hasad dan dengki yang tertanam dalam diri, menyemarakkan lagi kebencian di dalam hati saudara-saudara yang lain. Bahagia apabila berjaya mencalar maruah saudara yang dibenci. Malah merasa lebih bahagia jika orang lain juga turut sama mencaci.
Ada pula yang merasa seronok dan terhibur dengan berkongsi cerita di laman sosial terkemuka. Tidak tahu sejauh mana kebenarannya namun masih tegah mempromosinya agar semua yang membaca akan turut sama merasa benci dan dengki...
Mungkin kita sudah lupa sesuatu... Titipan mutiara pesanan Rasulullah yang sangat berharga.. Rasulullah saw berpesan yang bermaksud: 
"Aku peringatkan kamu dari prasangka sesungguhnya prasangka itu adalah bisikan yang paling bohong.  Dan janganlah kamu mencari-cari rahsia (kelemahan, ke'aiban dan keburukan saudaranya), janganlah merasa-rasakan (yang bukan-bukan), janganlah kamu melakukan pertengkaran, jangan berhasad (dengki), jangan berbenci-bencian, janganlah membelakangkan (saudaramu seagama).  Dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara"  - (Hadis riwayat Bukhari)

No comments: